Satakunnan työn verkkojulkaisu lopetettiin vuonna 2015. Tämä versio nettisivuista on vanha tallenne.

Etusivu, torstai 12.1.

Karl Immonen on tehnyt kokemuksella tämän pienoismallin, Aarni Lehti on tutkinut myös Porin laivanrakennuksen historiaa.

Venäjän laivaston tilaukset nostivat Poria tuhkasta

Kun Pori alkoi nousta tuhkasta 153 vuotta sitten tapahtuneen suurpalon jälkeen, tarvittiin tietenkin paljon rahaa. Sitä tuli eri tavoin, ja yhdeksi auttajaksi tuli Venäjän laivasto. Jo Oolannin sodan aikaan rannikkoa puolustettiin Porissa tehdyillä tykkipursilla, mutta vuonna 1959 saatiin merkittävä tilaus: Reposaaressa alettiin rakentaa sen ajan mitoissa isoja laivoja Venäjän laivastolle.

- Se oli käännekohta Porin, Suomen ja laivanrakennuksen historiassa. Myös porilaislähtöisiä oli Pietarissa vaikutusvaltaisilla pakoilla, ja Porissa muutamat liikemiehet perustivat telakkayhtiön. Suomessa rakennetuista kahdeksasta aluksesta viisi tehtiin nimenomaan Reposaarella, kertoo komentaja evp., sotatieteiden tohtori Aarni Lehti.

Kolmen aluksen höyrykoneetkin tehtiin Porissa, joten tilaus oli todella merkittävä paikkakunnan teollisuuden syntyä ajatellen.

- Alukset olivat tavallaan saman mallin muunnelmia, purjein varustettuja höyryaluksi. Kun niiden rakentaminen muun muassa vedenalaisissa osissa käytetyn jalopuun vuoksi oli ilman koneita ja aseita neljä kertaa kalliimpaa kuin vastaavankokoisten kauppa-alusten, voi tätä tilausta sanoa jopa piiskaksi Porin kehityksessä, Lehti sanoo.

Nyt Porin kaupunki on saanut arvokkaat näkyvät muistot tuosta lähes 150 vuoden takaisesta laivanrakennuksesta. Muutamien paikallisten tahojen myötävaikutuksella insinööri Karl Immonen, kokenut vanhojen alusten tutkija ja pienoismallien rakentaja, teki vuoden päivät Porissa ensimmäisenä valmistetun klipperin Abrekin pienoismallia. Keskiviikkona se lahjoitettiin kaupungille ja se asetetaan pian yleisön nähtäville, ilmeisesti Hööveliin.

Immosen apulaisena työssä oli Venäjän laivaston Itämeren toiminnasta väitöskirjan tehnyt Aarni Lehti:

- Olin kartanlukijana tai oikeastaan alkuperäisten, Venäjän laivaston keskusarkiston omistamien rakennuspiirustusten tulkkina. Aina ei sanakirja riittänyt löytämään termejä, kertoo tutkijantyötään siis myös Pietarissa tehnyt Lehti.

Hän teki aiheesta myös julkaisun "Porin puiset sotalaivat", jonka kaupunki on kustantanut.

Museonjohtaja Juhani Ruohonen sanoo pienoismallin Porin teollisuuden historian todisteena tulevan sopivaan aikaan, kun tänä vuonna avataan Rosenlew-museo. Wilhelm Rosenlew oli mukana Abrekin rakentaneessa yhtiössä. Apulaiskaupunginjohtaja Kari Hannus, joka otti vastaan Karl Immoselta myös vuonna 1409 kasvunsa aloittaneesta tammesta tehdyn puheenjohtajan nuijan, pitää arvokkaana tällaisia tekoja kaupungin historian dokumentoimiseksi.

Aimo Ruusunen

------------------------------------------------------------------

 

Nuoria vuodelta 1963

Tämä Satakunnan Työssä julkaistu kuva kertoo, että ennen aikaan kokouksissa myös tupakoitiin. Nuorisoliittolaisia oli koolla lokakuussa 1963 (kuva on julkaistu 12.10.), mutta keitä he olivat on nyt meille arvoitus. Pyydämme tietoja kirjeitse, postikortilla tai sähköpostitse (Satakunnan Työ, Pl 41, 28101 Pori, [email protected]) viikon kuluessa. Kaikkien 20.1. mennessä vastanneiden kesken arvotaan palkinto.