Motor Show Karhuhallissa

Tommi Ahvalan taiturointia.

 

Viime viikonloppuna pidettiin Porin Karhuhallissa koko perheen Motor-Show tapahtuma. Messuilla esiteltiin vanhoja ja uusia hienoja motskareita, mönkijöitä, toinen toistaan hienompia ja kovaäänisempiä autobokseja, vaatteita moniin tarkoituksiin, kuorma-autoja, metsäkoneita, Falkin hinausautoja, Tommi Ahvala show, Jonttu Rajalan crossiauto, Jarno Saarisen 70-luvun kilpurit, ravintola jne.

Messuilla kävi viikonlopun kahtena päivänä yhteensä 10.500 kävijää.

Seuraavassa esittelyssä messujen vetonaulat.

Tommi Ahvala

45 vuotias kaksinkertainen Trialin maailmanmestari. Vuodelta 1992 ulkoradoilta ja 1993 hallimestari.

Syntynyt Espoossa. Viisivuotiaana hän kiinnostui motskareista ison veljen innoittamana. Esikuvana hänellä oli lajin 3-kertainen maailmanmestari Yrjö Vesterinen, vaikka kuten Tommi sanoi ”olin pieni skidi kun Ykä huipulla ajeli”. Siitä kipinä kuitenkin syttyi ja kehittyi myöhemmin ammatiksi.

– Siviilissä minulla ei koskaan ole moottoripyörää ollut, eikä tule olemaankaan, Tommi kertoi. Kilpauran jälkeen seurasi 15 vuoden kiertolaisen elämä suurella asuntoautolla USA:ta ristiin rastiin. Maa tuli tutuksi.

Esiintymiskertoja kertyi kaikkiaan noin 45.000.

– Nyt elän ja asun Espoossa, jossa työni on erilaisten paketti- ja asuntoautojen sisustaminen asiakkaan haluamalla tavalla ja tyylillä, Ahvala kertoi.

Ahvalan taiturointi motskarilla oli todella vauhdikasta, hallin lattiatasosta aina noin kuuden metrin korkeuteen taitavasti tasapainoillen. Siinä sitä oli menoa ja meininkiä.

Jari Saarinen

Jari Saarinen ja muistoissa elävä Jarno.
Jari Saarinen ja muistoissa elävä Jarno.

Moottoripyöräilyn 250 ksm luokan maailmanmestari Jarno Saarinen menehtyi Italian Monzassa 20.5.1973 sattuneessa onnettomuudessa. Samassa onnettomuudessa menehtyi myöskin Italialainen Renzo Pasolini.

Jari oli tuonut kaksi Jarnon käyttämää pyörää, 125 ksm Puckh ja 250 ksm Yamaha.

Jari ajaa näillä pyörillä erilaisissa,eri puolilla suomea ajettavissa muistoajoissa mm. Tamperaan Pyynikillä, Porin Tiilimäen TT:n, Imatran TT:n ja muissakin tapahtumissa.

Jari kertoi omaan rentoon tyyliinsä Jarnon urasta ja siitä kiinnostuksesta jota maailmalla edelleen tunnetaan Jarnoa kohtaan. Mestari ei unohdu.

Joni-Pekka ”Jonttu” Rajala

Joni-Pekka "Jonttu" Rajala.
Joni-Pekka ”Jonttu” Rajala.

Rajala on 32 vuotias porilainen rattitaituri josta lähivuosina kuullaan varmasti vielä paljon. Jonttu aloitti kilpa-autoilijan uransa vuonna 1999 jokamiesluokan autolla. Vuosina 2004-2005 Rajala voitti rallin F-cupin B-junnujen Suomen mestaruuden.

Tähän astisella urallaan hän on saavuttanut 34 SM-mitalia, joista yli puolet on kultaisia.

Kaikkiaan Jonttu on saalistanut noin 900 pokaalia useista eri luokista.

Alkavalla kaudella hän osallistuu rallicrossin EM-sarjaan täysillä satsaten.

– Sarja koostuu viidestä osakilpailusta; Belgia, Norja, Ruotsi, Espanja ja päätöskilpailu ajetaan Latvian Riigassa aivan uudella radalla, Jonttu kertoi.

Rajala ajoi viime vuonna rallicrossin SM-sarjaa ruotsalaisen Per Eklundin tallin Saabilla. Mainittakoon, että Pärre oli rallicrossin viisinkertaisen Euroopan mestarin Matti Alamäen kova kilpakumppani 80-luvulla.

– Tälle kaudelle Pärre on hankkinut käyttööni 650 heppaisen Wolkswagen Beatlen jonka pitäisi olla varsin kilpailukykyinen, Rajala mietiskeli. Lisäksi osallistun yhteen MM-sarjan osakilpailuun Ranskassa, jossa lähtöviivalle asettuu mm. rallin 9-kertainen maailmanmestari Sebastian Loeb.

Eklund tuo auton Poriin teippausta varten maaliskuun loppupuolella, samalla autoa esitellään suurelle yleisölle ennen kuin lähden sitä testaamaan Eklundin tallin omalle testiradalle, Jonttu kertoi.

Haastattelijana edellä mainituille toimi Ihoden puhekone, toimittaja Asko Tanhuanpää.

 

Teksti ja kuvat Jouko Valo.