Ylioppilaskirjoituksista luopuminen avaa lukioiden ja valintakokeiden kehittämisen mahdollisuudet

Vasemmistoliiton kansanedustaja Li Andersson on huolissaan, että opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen on johtamassa toisen- ja korkea-asteen nivelvaiheen uudistusta väärään suuntaan. Opetusministerin tavoitteena on korkeakoulujen valintakokeiden painoarvon pienentäminen ja ylioppilastutkinnon merkityksen kasvattaminen korkeakoulujen opiskelijavalinnassa. Lähtökohtana on monien opiskelijoiden kannalta hankala ja oppilaitoksille kallis tilanne, jossa samana keväänä kirjoitetaan ylioppilaaksi ja valmistaudutaan korkeakoulujen valintakokeisiin. Tämä päällekkäisyys tulee korjata.

Aikanaan ylioppilastutkinnon suorittaminen tarkoitti opiskelupaikan saamista yliopistosta. Ylioppilaiden määrän kasvaessa tästä oikeudesta kuitenkin luovuttiin ja siitä saakka käytössä on ollut kaksinkertainen valintakoejärjestelmä. Toisesta valintakokeesta on luovuttava, mutta Grahn-Laasonen on valinnut väärän kokeen, jonka merkitystä painottaa.

Tavoitteena tulisi olla yksi valintakoe. Käytännössä ylioppilaskirjoitukset eivät voi toimia tällaisena valintakokeena, sillä korkeakouluihin pitää voida jatkossakin hakea ilman ylioppilastutkintoa. Lisäksi korkeakouluilla täytyy joka tapauksessa olla alakohtaisia kriteerejä opiskelijavalinnassa. Korkeakoulujen valintakokeet voivat puolestaan toimia nykyiset kaksi koetta yhdistävänä valintakokeena.

– Opetusministeri ei ole toistaiseksi kertonut perusteluita sille, miksi ylioppilaskirjoitukset ovat tarpeelliset. Vaikuttaa siltä, että ylioppilaskirjoitusten painoarvoa on kasvatettava, jotta niillä olisi jokin aito tehtävä, mikä on täysin nurinkurista, Andersson sanoo.

– Asiantuntijat Opetushallituksesta kasvatustieteen tutkijoihin ovat avoimia ylioppilastutkinnosta luopumiselle. Tärkein seuraus olisi se, että luopuminen mahdollistaisi lukion kehittämisen. Nykyisellään lukio-opiskelu tähtää suurelta osin yksittäiseen kokeeseen valmistautumiseen, mikä ei ole pedagogisesti järkevää, Andersson jatkaa.

Jos ylioppilaskirjoituksista luovutaan, antaa se lukioille puoli vuotta lisää aikaa opiskeluun ja opettamiseen. On mahdollista tehdä lopputöitä, järjestää monialaisia opintokokonaisuuksia tai ohjausta korkeakoulujen pääsykokeisiin valmistautumiseen. Oppilaat voivat tutustua erilaisiin aloihin ja saada opetuksen ammattilaisilta ohjausta, jota ei tarvitse enää hakea maksullisilta valmennuskursseilta.