Maskulle 100 000 euron uhkasakko

Masku on jo toisen kerran rikkonut vuonna 2009 markkinaoikeudelta saamaansa kieltoa, joka koski jatkuvaa alennusmyyntimarkkinointia. Markkinaoikeus tuomitsi Maskun maksettavaksi kuluttaja-asiamiehen hakemuksesta 100 000 euron uhkasakon.

Maskun Kalustetalo Oy markkinoi vuonna 2014 kalusteita toistuvasti alennettuun hintaan. Alennusmyyntimarkkinointi ylitti kestoltaan selvästi ne rajat, jotka markkinaoikeus oli Maskulle vuonna 2009 antamassaan kiellossa määritellyt. Koska Masku oli jälleen rikkonut sille määrättyä kieltoa, kuluttaja-asiamies vaati markkinaoikeutta tuomitsemaan yhtiölle asetetun uhkasakon maksettavaksi.

Uhkasakon maksuun tuomitsemisen lisäksi markkinaoikeus asetti 2009 määrätyn kiellon tehosteeksi korkeamman, 200 000 euron uhkasakon. Lisäksi markkinaoikeus kielsi Maskua 100 000 euron sakon uhalla käyttämästä markkinoinnissaan rajoitettua tarjousta koskevia perättömiä väitteitä.

Edellisen kerran Masku tuomittiin maksamaan uhkasakko vuonna 2011, koska yrityksen vuonna 2010 suorittama markkinointi oli rikkonut markkinaoikeuden päätöstä.

Markkinaoikeuden mukaan alennusmyyntimarkkinoinnin toistuvuus hämärtää kuluttajan käsitystä yrityksen normaalista hintatasosta ja sen seurauksena myös alennuksen todellisesta hyödystä. Tällainen alennusmyyntimarkkinointi johtaa kuluttajia harhaan.