Uusikaupunki, suomalaisen autoteollisuuden syntymäkaupunki

Ensimmäinen Suomessa valmistettu Saab 96 V 4. Auto lahjoitettiin presidentti Urho Kekkoselle 14.11.1969.

 

Vuonna 1968 tehtiin Uudenkaupungin johdossa todella merkittävä päätös, joka sai alkunsa suomalaisen autonvalmistuksen syntyyn. Alullepanijana oli Valmet Automotive, entinen Saab-Valmet.

Tehtaalla on valmistettu vuodesta 1969 lähtien Saab, Chrysler, Talbot, Opel, Lada, Porsche, Think, Fisker ja Mercedes-Benz -merkkisiä autoja. Ensimmäiset kymmenen vuotta tehtaalla valmistettiin pelkästään Saabeja, 95, 96, 99, 90, 900 ja 9000 malleja. Kaikkiaan erilaisia Saabeja valmistettiin Uudessakaupungissa noin 740 000 kappaletta.

Gaz-14, Tschaika, vm 1984. Made in Russia.
Gaz-14, Tschaika, vm 1984. Made in Russia.

Viimeksi tehtaalla on valmistettu Mercedeksen A-sarjaa, jonka tuotanto kuitenkin päättyy tämän vuoden lopulla. Sen jälkeen valmistusvuoroon tulee uusi Mercedeksen katumaasturi.

Tehtaalla on valmistunut myöskin monia erilaisia nk. konseptiautoja, eli ne ovat autoja jotka eivät koskaan yltäneet tuotantolinjalle, vaan niitä tehtiin ainoastaan jopa yksi kappale. Niistä mainittakoon Saab 9000 Cabriolet, Opel Calibra Cabriolet, Audi A 4 Cabriolet, Ford Thunderbird hardtop coupe,Garia LSV ja Eva electrik city car.

Museon autotietäjä Ilkka Ruohonen.
Museon autotietäjä Ilkka Ruohonen.

Sinivalas ja Volkswagen

Toiminta autoja valmistavassa tehtaassa oli jatkunut jo yli kymmenen vuoden ajan, kun tehtaan silloinen johtaja Juhani Linnoinen herätti ajatuksen automuseon perustamisesta tehtaan yhteyteen. Uudenkaupungin kaupunginvaltuusto teki myönteisen päätöksen museon perustamisesta tammikuussa 1983 ja museo avattiin yleisölle helmikuussa 1984.

Automuseossa on esillä mm. ensimmäinen Suomessa rakennettu ”Korvensuu” auto vuodelta 1913. Saabilla on museossa oma, sen historiasta kertova esittely monine Saab versioineen ralliautoista alkaen.

Saabin rallitallin autoja, mm Simo Lampisen Saab 96 V 4.
Saabin rallitallin autoja, mm Simo Lampisen Saab 96 V 4.

Allekirjoittanut oli museoon tutustumassa Läns-Suame muinase -ryhmän kanssa. Samanaikaisesti oli ryhmä nuoria koululaisia myös mukana, joille museon esittelijä Ilkka Ruohonen heitti kysymyksen, että mikä on maailman suurin eläin. Vastaus on sinivalas, jonka strategiset mitat ovat; keskipituus 26 m, pisimmät ovat olleet jopa 33 metrisiä, suurimmat yksilöt ovat painoltaan yli 200 tonnia. Naaras on koirasta suurempi. Vastasyntyneet poikaset ovat keskimäärin 7 metriä pitkiä ja painavat lähes 3 tonnia. Sinivalas elää noin 80-120 vuotiaaksi. Valaan valtavaa kokoa kuvaa esimerkiksi se, että Afrikan norsu mahtuu seisomaan sinivalaan kielen päälle. Sinivalaan sydän on yhtä suuri kuin museossa oleva Volkswagen Type 1 vm 1950.

Joko auto on pieni, tai valaan sydän on suuri. Jokainen miettiköön asiaa sisimmässään.

Ilkka Ruohonen oli hyvin läksynsä lukenut, niin asiantuntevaa hänen kerrontansa oli lähes jokaisesta museon yli sadasta autosta.

T-Ford Roadstar Pick Up 1926. Näitä autoja valmistettiin vuosina 1908-1924 yli 15 miljoonaa.
T-Ford Roadstar Pick Up 1926. Näitä autoja valmistettiin vuosina 1908-1924 yli 15 miljoonaa.

Automuseon vuotuinen kävijämäärä on noin 7000 kävijän luokkaa. Ilkka Ruohonen toivoi, että meistä jokainen kertoisi vähintään kahdelle tuttavalle kannustavat terveiset museosta ja niistä hienoista autoista, joita siellä on. Allekirjoittanut on saadun tehtävän jo toteuttanut hyvin tuloksin.

 

Teksti ja kuvat Jouko Valo.