Vihreä rahtirata ja elämysmatkailu

Porilaiset elinkeinoelämän edustajat ajavat Konepajanrannan rautatien ottamista käyttöön. Se on ollut pois liikenteestä muutaman vuoden. Rata ylittäisi Kokemäenjoen olemassa olevaa rautatiesiltaa pitkin. Silta on käyttökunnossa, joskin ulkoasultaan rapistuneen näköinen. Suhteellisen vähäisillä korjauksilla siitä on saatavissa toimiva, turvallinen, ja hyvännäköinen. Samanlaisia vaatimuksia raideliikenteen hyödyntämiseen tarvitaan nyt lisää!

Kauas missä katse kantaa…

Pori-Parkano-Haapamäki –radan (PPH) käyttöönotto erityisesti tavaraliikenteen tarpeisiin on viime vuosina ollut selvitysten kohteena.  Yhdessä EU-tason selvityksessä Porin satama oli kiitettävästi puuhamiehenä. Tarve todettiin, mutta hankkeen hidasteeksi tuli raha. Tai sen puute.  Liikenneviraston edustajia on kevään korvilla bongailtu tutkimassa raiteiden ja siltojen kuntoa. Perästä kuuluu?

PPH-radan alueen maakuntien liitot Satakuntaliitto, Pirkanmaan liitto ja Keski-Suomen liitto ja radanvarren kunnat pyrkivät saamaan liikkeelle uuden kehittämishankkeen ’Vihreä rahtirata´. Sen tavoitteet ovat sinänsä samat kuin aiemmissa ehdotuksissa eli raskaan tavaraliikenteen siirtäminen raiteille ja siitä seuraava päästöjen  ja tieverkoston kulumien väheneminen sekä liikenneturvallisuuden kasvu. Hanke nostaa esiin myös jotain uutta: veturit kulkisivat uutta energiamuotoa LNG:tä käyttäen. Näiden kolmen maakunnan alueen elinkeinoelämää uusi rata palvelisi joustavasti ja tuottavasti,  Satakunnan satamista puhumattakaan.

Muualla Euroopassa on jo pitkään ja pitkäjänteisesti panostettu raideliikenteen kehittämiseen. Miksi se meillä Suomessa ja Satakunnassa on jätetty hyödyntämättä? Raha ei ole ainoa syy eikä liikenteellinen pussinperä. Merellinen sijainti on osattava kääntää vahvuudeksi. Porin ja Rauman satamien kehittäminen ja kehitysinvestointien hyödyntäminen on nähtävä isona kuvana: lännestä itään ja pohjoiseen, laaja Venäjä ja Eurooppa!

Tavaravirrat erityisesti idästä ja pohjoisesta tarvitsevat uusia, toimivia liikennekäytäviä. Kilpailuttamisen laajenevat kuviot puolestaan tuovat mahdollisuuksia saada uusia toimijoita myös raiteille.

Vihreitä elämyksiä resiinalla

Vihreää rahtirataa odoteltaessa kannattaa hankkia unohtumattomia elämyksiä resiinamatkoilla Ruosniemen ja Niinisalon välisellä rataosuudella. Rata ei suinkaan ole puskittunut! Satakunnan Elämysrautatiellä on jo 15 vuoden ajan ollut sopimus Liikenneviraston kanssa radan käyttämisestä resinointiin ja sen kunnossapidosta. Resiinoita löytyy moneen lähtöön. On Suomi-filmeistä tuttua pumppuresiinaa sekä perheresiinaa ja yhden hengen resiinaa. Vehreän karu satakuntalainen luonto lumoaa ja kuntokin kohenee. Majoitustilaakin resinoitsijoille löytyy mm. Pomarkun rautatieasemalta eli Railway Hostelsista sekä Niinisalosta.

 

Tuula Telin, ent. maakunta-asiantuntija, Pori